Dodane przez Paulina - wt., 06/14/2022 - 08:38
biblioteka przyjazna osobom z autyzmem
Podstawowe informacje

We wszystkich filiach naszej Biblioteki wprowadziliśmy ułatwienia dla osób z autyzmem.

Pomoce, które będą dostępne w naszej Bibliotece przygotowaliśmy dzięki projektowi „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobami z autyzmem” realizowanemu Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich w partnerstwie z Fundacją SYNAPSIS w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Celem tych pomocy jest wsparcie osoby z autyzmem w taki sposób, aby była w stanie samodzielnie poradzić sobie w danej sytuacji. Przygotowywane narzędzia uwzględniają różnice, wynikające z poziomu funkcjonowania u poszczególnych osób. Każde z tych pomocy może być z powodzeniem wykorzystane także przez innych czytelników. 

Na czym polegają ułatwienia dla osób z autyzmem? 

1. Specjalna Karta Czytelnika

Osoby z autyzmem lubią porządek, jednak mają problem w planowaniu. Dlatego dużym ułatwieniem jest zbieranie najważniejszych informacji w jednym miejscu, np. daty oddania książki. Czasami trudno jest im opowiedzieć o swoich zainteresowaniach. W karcie czytelnika zostały umieszczone rubryczki w których można wpisać informację na temat zainteresowań, rodzaju komunikacji oraz danych biblioteki. Należy pamiętać, że jest to dodatkowa karta, którą czytelnik otrzymuje wraz z obowiązującą kartą w danej bibliotece. Nie zwalnia ona z korzystania z normalnej karty.

Zapisując się do biblioteki, zapytaj o możliwość otrzymania Karty czytelnika. Poproś o zapisanie daty zwrotu książek. Udając się do biblioteki, miej przy sobie Kartę Czytelnika. Pamiętaj! posiadanie Karty czytelnika nie zwalnia z obowiązku, okazywania karty bibliotecznej.

2. Mapa Biblioteki

Nawet osoby, które mają duże trudności w funkcjonowaniu mogą samodzielnie wyszukać interesującą ich książkę. Jednak w przestrzeni, której jeszcze dobrze nie znają, mogą czuć się zagubione. Mapa pomaga im opanować i zrozumieć otaczającą ich przestrzeń. W każdej filii przy wejściu, na ścianie, znajduje się plan filii w formacie a3, dzięki któremu można łatwo odnaleźć się w przestrzeni między regałami. 

3. Przybornik biblioteczny

Osoby z autyzmem lub zespołem Aspergera potrzebują podpowiedzi, jak zachować się w danej sytuacji społecznej. Dlatego został stworzony „Przybornik Biblioteczny”, który jest scenariuszem wizyty w bibliotece. „Przybornik Biblioteczny” składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące pierwszej wizyty, m.in. jak się do niej przygotować i co należy zabrać oraz o co warto zapytać. Druga to zbiór najczęstszych rozmówek, jakie mają miejsce w bibliotece. Są wśród nich dialogi dot. wypożyczenia, przedłużenia, oddania, korzystania na miejscu i innych. Inspiracją dla „Rozmówek bibliotecznych” były rozmówki wykorzystywane przy nauce języków obcych. Ich celem jest pomoc w zainicjowaniu dialogu oraz dobranie odpowiednich zwrotów. Przybornik jest zamieszczony także w formacie PDF tutaj, na stronie internetowej. 

4. Książeczki „Chcę wypożyczyć” i „Chcę skorzystać”

Książeczki „Chcę wypożyczyć” i „Chcę skorzystać” są prostszą wersją rozmówek bibliotecznych. Każda z nich zawiera dialog dotyczący danej czynności. Na osobnych stronach zostały umieszczone pojedyncze zdania dialogu, ze wskazówkami co należy zrobić np. podać kartę czytelnika lub poczekać na odpowiedź bibliotekarza. W książeczkach znajduje się strona, która pozwala na wybór tego, co chce wypożyczyć lub z czego skorzystać czytelnik z autyzmem. Karteczkę z wybranym przedmiotem należy przyczepić we wskazane miejsce w zdaniu.

5. Tablica „Co mogę wypożyczyć?”

Tablica „Co mogę wypożyczyć” służy do zobrazowania tego, co znajduję się w zbiorach biblioteki i z czego czytelnik może skorzystać. Użyte znaki zostały specjalnie zaprojektowane na potrzeby projektu „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem”. Z propozycji kartoników przedstawiających rzeczy, które można wypożyczać, należy wybrać te, które znajdują się w danej bibliotece. Tablica może być wykorzystana w celach informacyjnych, będzie również pomocna w momencie kiedy czytelnik chce wskazać co chciałby wypożyczyć. Dzięki wykorzystaniu rzepów, kartonik można odczepić z tablicy i wręczyć bibliotekarzowi. Tablice stanowią też zachętę do komunikacji bibliotekarz-czytelnik i dokonania samodzielnego wyboru. 

6. Tablica „Zasady w naszej Bibliotece”

Tablica „Zasady w naszej bibliotece” służy do zobrazowania zasad, które obowiązują w bibliotece.